پخش زنده
امروز: -
فیلم سینمایی " روز صفر " که دیروز در پردیس سینمایی ملت به نمایش در آمد، مانند" فیلم شبی که ماه کامل شد " به قصه ریگی میپردازد. با یک تفاوت بزرگ که نگاه زنانه ندارد، بلکه نگاهش کاملا مردانه است و به فرایند دستگیری ریگی اشاره دارد.
فیلمی سرشار از نکتههای امنیتی که به گفته "سعید ملکان " کارگردان آن به دو بخش "امنیتی " و "عملیاتی " تقسیم میشود.
فیلمی که سرانجام علاقهمندان به گونههای " ترسناک "، " هیجانی " و " اکشن " را راضی میکند و با زحمت زیادی ساخته شده است تا به تعریف دقیق سینما که هم صنعت و هم سرگرمی است، نزدیک شود.
قصه البته یک قصه ملی و در عین حال پیچیده و سیاسی است که دست پُر کارگردان را در مضمون و محتوای تحقیقاتی اش نشان میدهد، اما دست گذاشتن روی موضوعی تکراری آن هم در کمتر از یک سال شهامت میخواهد که سعید ملکان به خوبی آن را نشان میدهد.
«روز صفر» کمی درگیر اغراقهای سینمایی است و گرچه کارگردان اشاره میکند این قهرمانهای پر اغراق در سینمای آمریکا هم وجود دارند، اما، چون در سینمای ما این نوع نگاه کمتر وجود داشته، برای همه عجیب است.
«روز صفر» میتواند آغاز تریلرهای سیاسی در سینمای ایران هم باشد هرچند که پیش از این افرادی، چون ابراهیم حاتمی کیا با فیلمی مانند " به رنگ ارغوان " آن را کلید زدند، اما همین که چنین فیلمهایی ساخته شود برای سینما مفید است.
«روز صفر» گرچه حسرت یا انتقاد برخی از فیلمسازان مستقل را به دنبال خواهد داشت، اما از جمله طرحهای سنگین فیلمسازی است که در همه کشورها به همین صورت پیش میرود و قطعا در جریان اصلی سینمای ایران موثر خواهد بود.
به هرحال باید بپذیریم که فیلمسازی کاری گروهی است که چه بهتر حامیان جدی هم داشته باشد.
هرچند که کارگردان روز صفر گفته قرار بوده "بنیاد سینمایی فارابی " از این فیلم حمایت کند، اما در دقایق آخر قبل از فیلمبرداری انصراف داده و چند نفر از نزدیکان و دوستان کارگردان در ساخت فیلم سرمایه گذاری کرده اند و هنوز هم به آنها بدهکار است، ولی بالاخره فیلم ساخته شد و به ثمر نشست.
حالا فارغ از این حاشیهها «روز صفر»، فیلم موفقی از کار درآمده است که از امیدهای جشنواره فجر به حساب میآید.
یک تریلر سیاسی پر کشش که میتواند برای جوانان، علاقهمندان سینما و دوستداران فضاهای سیاسی و محتواهای جدی و ملی راضی کننده باشد.
میترا لبافی؛